Mazda to marka, którą zna chyba każdy. Jej samochody zyskują obecnie na popularności, tak w Polsce, jak i w całej Europie. Nic dziwnego, bo te zwinne, niedrogie samochody idelanie nadają się do jazdy miejskiej.
Długa japońska tradycja
Firma, która obecnie produkuje samochody, jako Mazda, początkowo nazywała się zupełnie inaczej, a powstała w 1920 roku w Hiroszimie w Japonii. Pierwotnie nie zajmowała się produkcją samochodów osobowych, ale raczej maszyn typu obrabiarki. Jednak dość szybko podjęto pracę nad pierwszymi projektami aut dla każdego. Po jedenastu latach udało się wypuścić na rynek pierwszy pojazd osobowy, który był dość dziwny, bo trójkołowy, ale w tamtych czasach tak bardzo się spodobał ludziom, że jego sprzedaż przekroczyła japońskie granice i również w Chinach zaczęto nim jeździć. Nazwa Mazda zaczęła obowiązywać w 1934 roku, nie wiadomo dokładnie skąd się mogła wziąć, są na ten temat różne teorie. Jednak od tamtej pory aż do dzisiaj we wszystkich krajach obowiązuje właśnie ta nazwa od japońskiej Mazdy po Mazda Zabrze. W dwa lata później zmieniło się także logo firmy, które miało wyrażać jej filozofię, która brzmi dla nas trochę zabawnie: zoom – zoom. Można jednak powiedzieć, że wyraża wszystko, co powinna mieć w sobie marka motoryzacyjna, czyli pewną lekkość, zwinność, szybkość i sterowność. Słysząc ten zwrot mamy przed oczami wyścigi samochodowe i mijające nas z gracją szybkie auta.
Nieuniknione kłopoty
Jak wszyscy wiemy czasy wojny dla żadnej firmy nie były proste, a już dla marki Mazda szczególnie, ponieważ w 1945 roku na Hiroszimę spadła bomba atomowa. Zdecydowanie mało, która firma może o sobie powiedzieć, że zdołała przetrwać atak atomowy. Mazda, jednak zdołała i w miarę możliwości szybko odbudowała swoją zniszczoną w połowie fabrykę. I już w piętnaście lat po tym zaprezentowała swój pierwszy model samochodu osobowego w nowoczesnym stylu, czyli już czterokołowej Mazdy R360. Była to konstrukcja bardzo przyjemna dla oka, ale również posiadająca zalety w eksploatacji, ponieważ jej spalanie było na wyjątkowo niskim poziomie. Później pojawiały się kolejne modele aut, które cieszyły się niesłabnącą popularnością, co dało odwagę zarządowi firmy i umożliwiło w 1967 roku wejście Mazdy na rynek europejski i amerykański, stąd mamy teraz salon Mazda Zabrze. Choć auta te przyjęto dobrze na obu kontynentach to jednak firma nie uniknęła małego kryzysu i była zmuszona do sprzedaży jednej czwartej udziałów dla Forda.
Czasy najnowsze
Mazda obecnie, a właściwie już od ponad dwudziestu lat kładzie silny nacisk na rozwój zgodny ze środowiskiem naturalnym. Stara się, by jej pojazdy były, jak najbardziej ekologiczne. Skupia się przede wszystkim na ograniczaniu spalania, co jest dobre dla środowiska oraz dla finansów kierowców. Od dwa tysiące ósmego roku Mazda ma swoje przedstawicielstwo w Polsce, dzięki czemu powstało wiele salonów, jak na przykład Mazda Zabrze na Śląsku. Polacy doceniają tę markę.