Każdy, kto uczy się podstaw marketingu, zaraz na początku swej edukacji słyszy o sławetnym marketingu mix, czyli połączeniu czterech podstawowych czynników: produkcie, cenie, dystrybucji i promocji. Niektórzy specjaliści skłonni są doliczać do tego dodatkowy czynnik w postaci opakowania. I właśnie o nim wspomnimy kilka słów.
Pierwsze przymiarki do projektowania opakowań
Zasadniczo jeszcze na długo przed wprowadzeniem produktu na rynek warto rozpocząć prace koncepcyjne nad przygotowaniem odpowiedniej oprawy wizualnej. Najlepiej takiej, by łączyła w sobie funkcjonalność i dobry design, choć oczywiście priorytetem jest tutaj ten drugi czynnik i to właśnie na nim powinny się skupić osoby, których zadaniem jest projektowanie opakowań sprzedażowych.
To bardzo istotne, gdyż po trafieniu na półki sklepów towar musi się odpowiednio wyróżniać od pozostałych, rzucać się w oczy, a niektórych przypadkach również posiadać odpowiednie oznaczenia ważne dla danej grupy docelowej. Takimi oznaczeniami mogą być przykładowo certyfikaty, czy, w przypadku produktów przeznaczonych dla osób dotkniętych celiakią, informacja o braku zawartości glutenu w składzie.
Od pomysłu do projektu
W trakcie prac nad późniejszym wyglądem produktu często przydatne będą spotkania z osobą odpowiedzialną za dystrybucję. Taka osoba może dostarczyć ważnych informacji co najmniej w dwóch kwestiach. Po pierwsze może się okazać, ze sposób transportowania towaru może wymagać pewnych zmian w konstrukcji opakowania, po drugie natomiast może wskazać na pewne cechy, które mogą okazać się istotne dla konsumentów kupujących dany produkt.
Mając takowe informacje można rozpocząć projektowanie opakowań, najlepiej kilku, aby osoba decydująca miała możliwość wyboru pomiędzy kilkoma koncepcjami. W efekcie powstaje coś, co śmiało może trafić do sprzedaży i odnieść sukces.
To jest naprawdę ważne!
Niektórzy sądzą, że można opakowanie zignorować, ze dla kupującego ważna jest jakość produktu. Niestety, wielokrotnie w badaniach sprzedażowych okazało się, że tak naprawdę znaczenie tego czynnika jest ogromne i dobry, wybijający się wygląd potrafi mocno podnieść poziom sprzedaży.
Na co zwracać uwagę?
Warto jednak wspomnieć, że projektowanie opakowań musi uwzględniać cały szereg spraw. Czy produkt łatwo się psuje, a jeśli tak, to czy da się go zabezpieczyć? Czy musi być wystarczająco mocne, aby się nie rozerwało w trakcie przenoszenia? Czy musi być wykonane z konkretnego tworzywa, aby zabezpieczyć zawartość?
To wszystko może wydawać banalne, ale wystarczy, aby stwierdzić, ze najlepiej, aby całym procesem zajmował się specjalista znający się na tym i mający doświadczenie z wykonywaniem takich projektów.